HAL 16 - En del af
Historisk havn Helsingør
Museet for Søfart
… er i luften, og her
efterlyses ældre lystfartøjers historie, og udover disse fartøjer vil der
løbende blive tilføjet oplysninger om bådebyggere, værfter, konstruktører m.v.
– Ejerne af flere af HAL 16’s både søger efter bådenes historie, og alle
opfordres generelt til at bidrage, hvis man ligger inde med oplysninger. –
Kender du din båd historie, eller kunne du også have brug for lidt hjælp? –
Kontakt i så fald: juniorbaads.registeret(a)gmail.com
Foreningen
Maritimt Værksted Hal16 inviterer i
samarbejde med M/S Museet for Søfart, Kjøbenhavnske Træsejlere samt TS Træskibs
Sammenslutningen alle træsejlere til
kapsejladsen ”Øresund på langs” lørdag den 8. august 2020. – Læs invitationen her og følg med på Hal 16’s Facebook-side.
Den historiske KDY-15 m² Juniorbåd J-99 er på vej til Hal 16, og vi søger derfor frivillige til dannelsen af et laug, der kan stå for renoveringen og sidenhen bemandingen af båden, når sejlturene går ud på Øresund eller til fjernere farvande …
Læs mere
om J-99 her og følg JUNIORBAADSREGISTERET
her.
Bådene i Hal 16:
I hal 16 renoveres
12 forskellige både af ejerne eller foreningens frivillige. Bådene er på hver
deres måde historiske, og især for de ældstes vedkommende søges der tillige
efter bådenes historie.
*** ”BELLINA” – BYGGET I RØDBYHAVN I 1997-2000 …
Båden er en replika af en kragejolle med sprydstagssejl.
Båden er velsejlende og lå tidligere i Furesøen, men
fra søsætningen i 2019 er det planen, at båden skal ligge i Kulturhavnen i
Helsingør. – Båden ejes i dag af Hal 16. – Læs
og se videoen om den fantastiske dag den 27. marts 2019, og læs
artiklen i Helsingør Dagblad 1. april 2019.
Der skal skiftes et par bord, og
dækket trænger også til en opfriskning …
*** ”LET” – BYGGET AF N.H. NIELSEN – SKOVSHOVED I
1888 …
Halvdæksbåden
”LET” er bygget af fyr på eg som en Kragejolle (6,9 m/2,45 m bred), og den er
så vidt vides Danmarks ældst-byggede lystfartøj.
Af det
danske nationalitetsbevis dateret 31. maj 1935 fremgår:
”Fartøjets
tonnage af Rummet under Maalingsdækket: 2,55 TonsBrutto Register-Tonnage: 2,86 Tons
Netto Register-Tonnage: Do.
Målebrevet er udstedt den 8. juli 1945 af Sundby Sejlforening. –
Båden blev i 2014 fundet i Gilleleje, hvor den sidste private ejer havde opgivet
at redde båden. Båden blev foræret til og ejes i dag af Kjøbenhavns Amatør-Sejlklub, og du finder
her klubbens egne både.
Læs mere om ”LET” i KLASSISK
TRÆBÅD nr. 127 – side 5-8. – Der arbejdes p.t. på at finde alle
tidligere ejere, og kan du bidrage, bedes du kontakte juniorbaads.registeret(snabela)gmail.com. – Listen
med links til fundne oplysninger samt den præliminære ejerliste finder du her.
13.04.2019 – To tidligere ejere af ”LET” kom i dag på
besøg. De havde begge medbragt papirer, der er relateret til båden, og disse
blev overdraget til Henrik. – Dermed faldt endnu nogle brikker på plads, og et
par ”nye navne” kan forhåbentlig også bidrage til, at vi kan finde flere
tidligere ejere.
*** ”YODA” – BYGGET I HILLERØD 1997 …
Båden er en replika af en sjægt, der i 1909
blev bygget af møllebygger Dam i Sillerslev på Mors. Den originale båd findes i
dag på Fiskeri- & Søfartsmuseet i
Esbjerg.
– Se Sjægteregisteret
her.Denne replika lå tidligere i Marrebæk Havn, men fra søsætningen 2019 skal båden ligge i Kulturhavnen i Helsingør.
*** ”LINN” – BYGGET I ? 19?? …
Båden er en motorjolle … og er så vidt vides bygget i
Raa i Skåne, Sverige.
*** ”DELFIN” – BYGGET I THISTED I 1927 …
Båden er en uklasset 45 m² Spidsgatter tegnet
af Aage Utzon og
bygget af lærk på eg. Når båden er sejlførende ses ”S 45 2” i sejlet. – Læs mere om båden i KLASSISK TRÆBÅD nr. 135 – side
13/14. – Du kan her læse Karl
Hillers beretning i Sejl & Skrue 1952 nr. 11. Her fortælles om
”Holiday’s” tur i Den Svenske Skærgård, og du kan læse det sidste afsnit her (gå til årgang 1953).
Klik
her for at se de oplysninger, der indtil nu er fundet om denne båd. – Vi søger fortsat efter
bådens historie og prøver at få identificeret alle de tidligere ejere, ligesom
vi forsøger fortsat at afsløre mystikken om ”klassespidsgatterens fødsel”. –
Hvis du kan bidrage, bedes du kontakte juniorbaads.registeret(snabela)gmail.com.
*** ”SKRAKUNGEN” – BYGGET I 1940 I ÖSTHAMMAR …
Båden er en 28 fods Østersø-krydser
tegnet af og bygget i 1940 af norsk/svenske Jac. M. Iversen
(1884-1974) i Östhammer nord for Stockholm. – Se tegningen af ”Skrakungen”
og her kan du læse
mere om Jac. M. Iversen.
*** ”FREJA” – BYGGET PÅ SYDFYN I 196? …
Båden er en 19 fods
klinkbygget motorjolle og er så vidt vides bygget på Sydfyn. – Båden har i
vinteren 2018/2019 fået ”den helt store tur og forventes søsat ultimo april. Hjemhavnen
vil fremover være Hvidovre. – Læs mere om båden i KLASSISK TRÆBÅD nr. 138 –
side 12-15.
*** ”DAGMAR” – BYGGET I STOREBRO 1967 …
Båden er en Solö
Aqua Cabin klinkbygget i mahogni, og den nuværende ejer overtog den i
maj 2018. I vinteren 2018/2019 er alt over vandlinjen blevet renoveret og til
efteråret kommer båden tilbage til Hal 16, hvor alt under dæk skal renoveres. –
Søsætning er planlagt til 10. maj 2019 og hjemhavnen bliver Hornbæk.
Dansk Forening for Ældre Lystfartøjer (DFÆL) er foreningen for alle med
interesse for at bevare flåden af klassiske lystfartøjer. – Her finder du foreningens
Facebook-side og her
finder du bådregisteret. – Foreningen udgiver 4 gange årligt, og
artikler om både fra Hal 16 finder du her:
”LET” er omtalt i KLASSISK TRÆBÅD nr. 127 – side
5-8.
”DELFIN” er omtalt i KLASSISK TRÆBÅD nr. 135 – side
13/14.
”FREJA” er omtalt i KLASSISK
TRÆBÅD nr. 138 – side 12-15.
Denne site
er på et privat initiativ oprettet som et supplement til HAL 16’s officielle web site. – Du er
velkommen til at sende dine kommentarer og/eller forslag til forbedringer til juniorbaads.registeret(snabela)gmail.com, men du må
ikke forvente at modtage svar på din henvendelse.